Zeeuwen, schreeuw het van de daken

Zeeuwen zijn bescheiden. Ze schreeuwen het niet van de daken wanneer ze ergens in uitblinken. Daardoor heerst er in de rest van Nederland wel eens het idee dat Zeeland een beetje een ‘dooie’ provincie is waar weinig gebeurt.

door Rachel van Westen

Wij Zeeuwen weten wel beter. Toch doen we onszelf tekort met die ingetogen houding. Want als wij Zeeuwen niet rondbazuinen waar we goed in zijn, hoe moeten anderen dan onze kwaliteiten ontdekken? “Zeeuwen mogen best een beetje brutaler worden en meer de samenwerking opzoeken”, vindt Jim Goedhart. Hij is, samen met Frederik Sinke, oprichter van De Zeeuwse Connectie, een community voor betrokken en actieve Zeeuwen die iets willen bijdragen aan Zeeland. Dan hebben we het niet alleen over ondernemers, want de Zeeuwse Connectie is geen zakelijk netwerk, maar een platform voor iedereen die een band heeft met Zeeland en iets wil betekenen voor onze mooie provincie.

Ontstaan en groei

De Zeeuwse connectie is flink gegroeid, de afgelopen jaren. Er zijn inmiddels zo’n 11.000 Zeeuwen aangehaakt. Een deel van hen woont niet meer in Zeeland, maar misschien is juist dat wel de kracht van de Zeeuwse Connectie. Ook mede-oprichter Jim is, zoals hij het zelf noemt, een ‘uitgevlogen Zeeuw’. “Geboren en getogen in Middelburg, maar vertrokken voor de studie en daarna niet teruggekeerd”, licht hij toe. “Maar het contact met de Zeeuwse vrienden van vroeger bleef. We zagen elkaar nog steeds regelmatig, deden samen een biertje of maakten een strandwandeling. Veel van hen woonden en werkten niet meer in Zeeland en op die manier ontstond het idee om een ‘Kom nog eens een dagje terug naar Zeeland-dag’ te organiseren. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, werd er een LinkedInpagina in het leven geroepen. De aanmeldingen stroomden binnen en het eerste event was een succes.

Jim Goedhart (links) en Frederik Sinke (rechts), oprichters van De Zeeuwse Connectie.
FOTO: C.T. de Beer/De Zeeuwse Connectie

Positieve berichten de wereld inslingeren

“Doordat we zoveel mensen hadden verzameld, vonden we dat we er iets nuttigs mee moesten doen”, vervolgt Jim. Het idee ontstond om via sociale media zoals LinkedInn en Facebook positieve berichten over Zeeland de wereld in te slingeren, waardoor Zeeland onder de aandacht wordt gebracht. Via diezelfde kanalen kunnen Zeeuwen binnen en buiten de provincie, of het nu ondernemers zijn, studenten of kunstenaars, online de verbinding zoeken. Voor de offline verbinding organiseert de Zeeuwse Connectie regelmatig gezellige events in heel het land voor iedereen die op één of andere manier verbonden is met Zeeland.

Zeeuwse PioniersPrijs

Als kers op de taart wilden de oprichters het bereik van De Zeeuwse Connectie gebruiken om een mooi Zeeuws initiatief in het zonnetje te zetten. Zo ontstond het idee van de Zeeuwse PioniersPrijs. En dat werkt. “De Zeeuwse Pioniersprijs levert een geldbedrag van 5.000 euro en een mooi beeldje op, maar vooral heel veel media-aandacht”, laat Jim weten. “Als ze het zelf niet van de daken schreeuwen, doen wij het wel.”

Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2020 in de Faam

Wil je meer artikelen lezen? Kijk eens in mijn portfolio