De kracht van storytelling

Storytelling. Een mooie term voor een eeuwenoud fenomeen. Want laten we eerlijk zijn, het vertellen van verhalen is eigenlijk al zo oud als de weg naar Rome. Toch is storytelling meer dan zomaar een verhaal vertellen. Vandaag de dag is het een krachtig en effectief communicatiemiddel dat op meerdere manieren ingezet kan worden.

Neem bijvoorbeeld storytelling richting de klant als hulpmiddel om jouw bedrijf te onderscheiden, zoals het bedrijfsverhaal van de ambachtelijke bakker die vertelt dat ze al sinds 1824 broden bakken. Met dit verhaal onderscheidt dit bedrijf zich van andere bakkerijen en dat zorgt voor een stukje beleving, waardoor de klant zich graag aan jouw bedrijf wil binden. Ongemerkt wordt de klant ambassadeur van jouw bedrijf als hij of zij dit unieke bedrijfsverhaal doorvertelt aan anderen, het  deelt op social media of zelf aanvult met anekdotes en memorabele momenten. En dan zie je dat storytelling een meer holistische benadering is van het creëren van toegevoegde waarde voor jouw bedrijf.

Je kunt storytelling niet alleen inzetten om jouw bedrijfsverhaal naar buiten te brengen, ook binnen het bedrijf kan het van grote toegevoegde waarde zijn. Je kunt het verhaal achter de cijfers vertalen naar een plan voor de toekomst. Daarvoor beginnen we met de vragen; Wat is de ambitie van de ondernemer? Wat wil de ondernemer en wat wil de ondernemer met de onderneming?  Wat is de impact van de wensen van de ondernemer als we kijken naar de zaak, het eigendom en het team? Als we dat plaatje compleet hebben, vertalen we dat naar scenario’s. Wat gebeurt er als de situatie onveranderd blijft? Wat gebeurt er als de ondernemer zijn of haar ambities waar maakt en welke impact heeft dat op de organisatie en het team? Als laatste scenario gaan we kijken welke alternatieve oplossingen we zien. Deze drie scenario’s lenen zich voor storytelling. Door de cijfers te vertalen naar een verhaal, een plan voor de toekomst, kunnen we de boodschap overbrengen op de ondernemer. Deze verhalen geven duidelijkheid aan de ondernemer en hij of zij kan deze vorm van storytelling ook weer toepassen richting zijn management, financierders of zijn personeel. Op die manier zie je dat storytelling de zakelijke doelen tot leven laat komen. De dialoog wordt gestart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *