‘Andere kinderen snappen je vaak niet’

Op woensdag 18 september tussen 13.15 en 14.00 uur wordt Hoogbegaafdheidscentrum De Wereldwijzer in Goes officieel geopend. De Wereldwijzer is gestart in januari en de enige voltijds school voor hoogbegaafde kinderen op Noord- en Zuid-Beveland. 

door Rachel van Westen

GOES – Een centrum voor hoogbegaafde kinderen, is dat nu echt nodig? Op het regulier onderwijs is toch voldoende aanbod voor slimme kinderen? Nou, dat laatste klopt wel. Het regulier onderwijs heeft extra aanbod voor kinderen die goed kunnen leren, maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is ‘goed kunnen leren’ niet de definitie voor hoogbegaafdheid. “Een hoogbegaafd kind heeft naast een hoge intelligentie, ook een andere denkwijze, ze denken vaak heel creatief en hun beleving is anders. Ze zijn vaak prikkelgevoelig, voelen zich snel onbegrepen. Kinderen die hoog intelligent zijn, hebben daar over het algemeen geen last van”, vertelt Carla Plankenstein, leerkracht op de Wereldwijzer. “Binnen hoogbegaafdheid zitten veel categorieën en kinderen zijn heel divers. Sommige kinderen zijn duidelijk aan het onderpresteren, maar er zijn ook kinderen die het op school prima doen, maar thuis gedragsproblemen ontwikkelen. Of kinderen die botsen met andere kinderen omdat ze zich niet begrepen voelen, de één krijgt woedeaanvallen terwijl de ander zich terugtrekt in een hoekje en gepest wordt.”

FOTO: Rachel van Westen

Albero, een scholengemeenschap met 26 scholen, realiseerde zich dat het aanbod voor intelligente kinderen niet voldoende is voor hoogbegaafde kinderen. “Die slimme kinderen kunnen we op een reguliere basisschool heel veel uitdaging bieden, maar hoogbegaafde kinderen is echt een andere tak van sport”, vertelt directeur Sandra Dekker. “Datgene wat we hier doen is niet te doen in het regulier onderwijs. Vanuit die gedachte hebben we met elkaar besloten om dit hoogbegaafdheidscentrum op te richten.”

FOTO: Rachel van Westen

“Op deze school worden als basis reguliere methodes gebruikt en die hebben we verkort en we bouwen bijna alle lessen om, zodat je een dieper niveau krijgt”, vult leerkracht Carla aan. “Daarnaast zijn de lestijden korter. Dat houdt ook in dat we tijd overhouden en die extra tijd gebruiken we voor extra lessen, zoals een les sociale vaardigheden en de kinderen krijgen tijd voor een persoonlijk leerdoel, waarbij ze zelf mogen kiezen wat ze willen leren.”

Persoonlijk leerdoel

De 10-jarige Abigail is enorm geïnteresseerd in luchtballonnen en zij koos dit onderwerp als persoonlijke leerdoel. “Over vier weken weet ik daar heel veel vanaf”, vertelt ze enthousiast. “Ik weet nu dat een luchtballon door een brander de lucht in wordt geblazen.” Haar klasgenoten Olivier en Lisa zitten in een aparte ruimte met een gitaar en bladmuziek, want Olivier wil graag gitaar leren spelen en Lisa zit op gitaarles, dus zij vindt het wel leuk om hem daarmee te helpen. “Het is heel moeilijk om uit te leggen wat hoogbegaafdheid is”, zegt Lisa.

FOTO: Rachel van Westen

Anders denken

Olivier helpt haar een handje: “Als je hoogbegaafd bent kan je sneller werken omdat je hersenen sneller werken en je denkt ook anders.”
“Ja”, valt Lisa gelijk bij. “Je denkt anders en andere kinderen snappen je vaak niet. Hier snappen de andere kinderen je wel.”
“Dat is waar”, vindt Olivier, “En de leerkrachten snappen je ook veel beter.”

Dit artikel is gepubliceerd op 18 september 2019 in De Bevelander