Zorg dat je de concurrent een stap voor blijft

Ken je hem nog? De Belle Knoppe? Die fietsbel in de vorm van een Zeeuwse knop? Dit unieke product werd zes jaar geleden ontwikkeld door een paar studenten van de Hogeschool Zeeland.

door Rachel van Westen

Peter Keim was destijds één van deze HZ-studenten. “In ons tweede jaar kregen we de opdracht om een Student Company op te richten. We wilden het graag goed aanpakken door iets op de markt brengen dat uniek was. Iets dat opviel en ook nog eens verkoopbaar was.

Er werd overlegd, gepiekerd en gebrainstormd tot uiteindelijk het idee op tafel lag om de inmiddels beroemde fietsbel op de markt brengen. Een steengoed idee, zo bleek later. De studenten wonnen verschillende wedstrijden met hun idee en sleepte zelfs een landelijke prijs in de wacht. “Zodra de fietsbel in de verkoop kwam, ging het heel hard. Na een maand hadden we een aanvraag voor vijfduizend stuks, we kwamen ermee in de show van Chiel Beelen op 3FM en we mochten de Belle Knoppe presenteren voor het koningspaar tijdens hun kennismakingsbezoek aan de provincie. Het was echt heel gaaf”, blikt Peter terug. Uiteindelijk werd het studentenbedrijf de best verkopende Nederlandse studenten onderneming ooit.

FOTO: Rachel van Westen

Zoiets moois laat je natuurlijk niet zomaar schieten. Na de fietsbel werden er andere unieke Zeeuwse fietsartikelen ontwikkeld onder het label Belle Knoppe, zoals zadelhoesjes, sleutelhangers en fietstassen. Er werden echte Belle Knoppe glazen en kopjes toegevoegd aan het assortiment, keukentextiel en nog veel meer Belle Knoppe artikelen. Het studentenbedrijf van toen werd een mooi bedrijf dat unieke Zeeuwse artikelen levert aan tal van bedrijven. 

Beter goed gejat…?

Als je iets moois op de markt brengt, ligt het gevaar op de loer dat andere je gaan imiteren. Onder het motto ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’, worden overal ter wereld ideeën gekopieerd. Soms wordt er een eigen draai aan gegeven en in andere gevallen zijn de imitaties nauwelijks van echt te onderscheiden. Dit gebeurt nu ook met de populaire keukentextiel producten van Belle Knoppe.

Keukendoek in de ring

Toch is dat voor Peter geen reden om de ‘keukendoek’ in de ring te gooien. “Zorg dat je de concurrent altijd een stap voor blijft, door de beste kwaliteit en service te leveren en unieke producten op de markt te brengen”, adviseert hij. “Ook nu blijven we met nieuwe ideeën komen. We zijn op dit moment volop bezig met een nieuwe lijn keukentextiel en we hebben onlangs onze website vernieuwd, die nu ook helemaal ingericht is voor de winkeliers. Kortom, als je wilt dat jouw bedrijf een succes blijft, kan je nooit achterover leunen.”

Dit artikel is gepubliceerd in De Ondernemer